...

Varför du behöver USP i din marknadsföring

Innehållsförteckning:

Vad innebär USP?

USP är en av många saker man kan göra för att utveckla sin marknadsföring, men det finns även många saker man kan undvika i sin marknadsföring vilket vi skrev om i vår senaste artikel. Målet med denna artikeln är däremot att presentera ett verktyg som kan användas i er marknadsföring för utveckla er kommunikation utåt. Det handlar givetvis om USP, men vad är USP egentligen?

USP är en förkortning till Unique Selling Point/Proposition vilket på svenska enklast kan översättas till unik konkurrensfördel eller helt enkelt det som gör din produkt/tjänst unik och annorlunda från andra produkter/tjänster. USP kommer i många olika former, fortsätt att läsa för att se varför och hur du kan implementera USP i ditt företags marknadsföring.

Varför du behöver USP i din marknadsföring

Det finns många anledningar till varför du bör använda USP i din marknadsföring. I vår syn är ett USP ett måste för lyckad försäljning och marknadsföring. Användning av USP kommer att utveckla er marknadsföring på flera olika sätt. 

När ni börjar använda USP bygger ni en närmare kontakt med er målgrupp då de oftast vill veta vad ni gör som är unikt, kanske har ni riktigt bra kundvård eller kanske väldigt låga priser eller kanske ni arbetar snabbt och effektivt.

Er USP kan också ses som anledningen till varför en kund bör köpa från er helt enkelt. Det kanske tar ett tag för er att hitta alla unika fördelar med ert företag men när ni hittar det så kommer marknadsföringen underlättas speciellt när det gäller marknadsföring av era tjänster eller produkter.

Praktiska sätt att börja använda USP

I våra artiklar gillar vi som du kanske redan vet att vara praktiska för att i slutändan är målet att du som läser denna artikeln ska kunna implementera USP och se värdet det kan ha för din verksamhet och framtid. Genom att förklara USP på svenska blir det enklare för dig som läsare att förstå och använda lite exempel på bra USP.

Presentera ert arbetsätt

Ert arbetssätt är oftast det som är lättast använda för att försöka stå ut bland från andra företag i er nisch. Hur ni gör saker kan enkelt presenteras i behind the scenes videor där ni helt enkelt visar hur ni jobbar, eller kanske hur en dag/vecka ser ut hos er.

Visa upp erat värde

Visa värdet ni kan erbjuda era kunder i er marknadsföring och helst det som gör er eller er produkt/tjänst unikt. Ni skulle troligtvis inte haft ett företag om ni hade exakt samma värden som er största konkurrent i samma nisch. Använd det ni gör unikt till er fördel.

Presentera teamet

Sist men inte minst är det också väldigt lätt att stå genom att visa upp ert team, era anställda. Alla företag anställer inte på exakt samma sätt eller samma personer, därför kan detta vara en riktigt bra möjlighet för er att verkligen stå ut bland mängden.

Bra marknadsföring behöver USP

Det finns många sätt att skapa bra marknadsföring då alla företag inte jobbar på samma sätt eller vill nå ut till exakt samma målgrupp. Mycket bra marknadsföring har ofta USP presenterat i materialet på något sätt för att stå ut bland mängden i deras nisch. 

Innehållsförteckning:

Läs fler av våra artiklar​

Vi har samlat de allra flesta av våra inlägg på vår inläggsida, klicka på knappen nedan för att snabbt komma till vår blogg och kanske läsa vidare på ett annat inlägg!

StudioVR - Reklam & Webbyrå

StudioVR - Reklam & Webbyrå

Denna artikeln är skriven av oss på StudioVR för att hjälpa ditt företag att växa. Bläddra gärna igenom fler av våra kostnadsfria artiklar eller om du vill lära dig mer kan du även boka ett kostnadsfritt visionsmöte.

Optimized by Seraphinite Accelerator
Turns on site high speed to be attractive for people and search engines.