...

Varför ditt företag behöver en företagsprofil på Google

Innehållsförteckning:

Vad är en företagsprofil på Google?

En företagsprofil Google eller det tidigare namnet på Engelska “Google my business profile” är där ditt företag kan få en chans att synas i lokala sökresultat och ta användning av Googles egna produkter (Google sök, Google Maps). 

Varför ditt företag behöver en företagsprofil på Google egentligen?

Vi tycker att det är självklart att alla företag ska ha en företagsprofil på Google för att ta chansen att synas effektivt. Vi tänkte därför gå djupare gå igenom fördelarna med en väl optimerad företagsprofil på Google. 

Det är gratis:

Ja du läste rätt! Det är gratis att bygga din egna företagsprofil på Google. Självklart har det sina för och nackdelar. 

Med en egenbyggd profil är ju den självklara fördelen att det inte kostar något för dig, en annan sak är att profilen också kan anpassas mer efter verksamheten. Däremot tar en bra egenbyggd profil ett tag att bygga och kostar er både tid och kunskap som behövs för att bygga profilen. 

Vi rekommenderar därför att man alternativt kan man väljer en webbyrå eller marknadsföringsbyrå med lokal kunskap som kan bygga profilen åt er. Med professionell hjälp får ni en fullspäckad profil och sparar mycket tid. Vi hjälper er att bygga en fullspäckad företagsprofil på Google till låg kostnad och hög anpassning!

Dina kunder kan hitta tidigare recensioner:

En annan fördel är att ditt företags nya kunder och potentiella kunder kan hitta era omdömen på en plats med en enkel sökning, Det kan ni med stor fördel nyttja med en väl utbyggd profil där mycket omdömen finns som i stort ofta påverkar köparens beslut positivt.

Fler kunder:

Om det inte redan var tydligt måste man förstås förstå att en profil leder till fler kunder och att kunder lättare kan hitta era kontaktuppgifter vilket i många fall innebär högre chans att de kontaktar er. Rent statistikmässigt kan ni djupare se statistik på exempelvis hur många som ringt er.

Ni syns på ert företagsnamn i sökningar på Google:

Ni får en unik möjlighet att organiskt synas högst upp Google när det kommer till sökningar på ert företagsnamn. Om fallet är så att man har ett liknande företagsnamn till ett annat kan de däremot bli svårare att synas, detta går dock att lösa med en bättre optimerad företagsprofil. Enligt en undersökning av Google kan implementation av fundamental optimering innebära att er företagsprofil kan växa så mycket som dubbelt i form av organisk trafik till profilen.

Hur skapar man en Google my business profil?

En företagsprofil kan skapas eller byggas på olika sätt men vi tänkte ta det enklaste alternativet för att underlätta för entreprenörer som redan har mycket på huvudet. På Google maps kan man lättast skapa en företagsprofil genom att klicka på de 3 prickarna (menyn) till vänster om sökrutan och sedan klicka “lägg till företag” som är ett alternativ i menyn. Det går även att klicka den här länken som följer, Här är länken.

Hur optimerar man en företagsprofil på Google?

Presentera era produkter eller tjänster:

Om ni säljer fysiska produkter så kan ni presentera dessa genom produkt fliken som där kan anpassas manuellt med både text och återigen bilder på era produkter självklart lämpar sig detta du som bedriver en verksamhet med fåtal olika produkter. Detta ökar era chanser att då synas på produktspecifika sökningar exempelvis “Datorskärm”. Däremot kanske du som driver en webbshop med hundratals produkter undrar hur du borde göra och i ditt fall rekommenderar vi istället att du skapar kategorierna istället för varje enskild produkt och detta steg anpassar dem.

Säljer ni tjänster är det oftast lättast att presentera dem med beskrivande text under tjänsteflickan däremot ser inte alltid det så jättebra ut. Vi har valt att i vår profil presentera våra tjänster i produkt fliken där bilder också kan presenteras då den visuella delen är viktig för oss.

Ladda upp foton i er företagsprofil:

Vi rekommenderar att ni gärna lägger upp runt 10 bilder som alla visar olika perspektiv av er verksamhet för att verkligen skapa ett intryck på er potentiella kund. En bild säger mer än tusen ord:) brukar man säga och det håller vi med om. 

Här är en tankeställare: Tänk att ni ska in i en butik eller restaurang för att ni är hungriga, ni Googlar efter restauranger i närheten, 2 eller 3 restauranger kommer upp. Alla har ungefär samma betyg och meny. Men den ena har bra bilder som visar bordet & hur matsalen ser ut, medan den andra helt saknar bilder och den tredje har halvdana bilder men med ingen bild på maten eller matsalen, vilken hade ni valt är frågan?

Lägg till etiketter:

Om ett ert företag vill ha ett ytterligare särskiljning från andra företag kan ni använda etiketter direkt i er profil, ni kan exempelvis implementera att ert företag är rullstolsanpassat (ofta väldigt viktigt för restauranger.

Skapa inlägg:

Vi rekommenderar att skapa aktuella inlägg för att hela tiden kunna vara berätta om nyheter som rör er verksamhet, detta inlägg hjälper kunden att särskilja er från andra företag. Vi rekommenderar att använda inlägg för att de också ger en starkare synlighet lokalt då ni kan få en möjlighet att implementera en länken vilket primärt underlättar för den som söker men självklart påverkas även din lokala Sökmotoroptimering positivt.

Skapa erbjudanden:

Det går också att skapa erbjudanden direkt i profilen, vilket kan vara ett sätt att synas om någon söker på just den typen av produkt/tjänst speciellt under vanliga rabatt perioder exempelvis som “Black Friday” Där ni kan presentera ert erbjudande snyggt och enkelt.

Implementera 3D & 360 i er företagsprofil på Google

För alla företag med ett fysiskt kontor eller med besöksplats av någon form rekommenderar vi en interaktiv virtuell rundtur. Med en virtuell rundtur attraherar ni fler kunder både digitalt och fysiskt, ni får fler kunder som besöker er plats och samtidigt som ni ökar intresset era kunder & potentiella kunder har i ert företag.

Tips för att få fler & bättre recensioner:

Vi vet att recensioner är en viktig del för att bli vald i era sökningar och därför vill vi ge lite råd på hur ni praktiskt kan samla in recensioner. Kunder har ofta större tro att företaget är legitimt om liknande människor i liknande situationer kan rekommendera er för att lösa deras problem. Kunderna litar helt enkelt mer på dina kunders recensioner än dina ord.

Vi rekommenderar därför att ni tar fram en anpassad strategi för att aktivt förbättra och utöka antalet recensioner vilket är något vi kan hjälpa er med genom ett kostnadsfritt möte där vi kan diskutera bygga en strategi åt er. Viktigt att notera är att era potentiella kunder eller nuvarande kunder kan sortera efter betygen vid en sökning vilket kan göra det svårare att synas i denna typen av sökningar om man inte har bra recensioner.

Ni kan länka jobba mot befintliga kunder förhoppningsvis kunder som ni redan vet är nöjda då de ofta kan ge mer. Kom ihåg att relevanta recensioner väger tyngre i kundens beslut än att ni exempelvis har väldigt höga betyg (bra betyg är en förutsättning ex 4/5 jämfört med 5/5 stjärnor.) Här kommer lite punkter med sätt ni kan dela länken för att förhoppningsvis få ut bättre resultat:

  • Dela i sociala medier
  • Skicka ut med kvalitetskontroll/gästenkäter etc till befintliga kunder
  • Lägg i mailsignatur
  • Dela i nyhetsbrev
  • Dela en uppmaning på hemsidan med länk – exempelvis i menyn eller vid sidfoten.

Innehållsförteckning:

Läs fler av våra inlägg

Vi har samlat de allra flesta av våra inlägg på vår inläggsida, klicka på knappen nedan för att snabbt komma till vår blogg och kanske läsa vidare på ett annat inlägg!

StudioVR - Reklam & Webbyrå
StudioVR - Reklam & Webbyrå

Denna artikeln är skriven av oss på StudioVR för att hjälpa ditt företag att växa. Bläddra gärna igenom fler av våra kostnadsfria artiklar eller om du vill lära dig mer kan du även boka ett kostnadsfritt visionsmöte genom att klicka på knappen nedan:

Optimized by Seraphinite Accelerator
Turns on site high speed to be attractive for people and search engines.