...

Vad du inte behöver göra inom din marknadsföring

Innehållsförteckning:

Hur vet man vad man inte behöver göra i sin marknadsföring?

Det är inte alltid lätt att veta vad du behöver och vad du inte behöver göra inom din marknadsföring. Vi vill underlätta för dig som vill sätta igång med digital marknadsföring i företaget men också för dig som vill ha mer effektiv och bättre digital marknadsföring. 

För att veta vad du inte behöver inom din marknadsföring rekommenderar vi alltid att du bygger ett ramverk som innehåller målen och vilken typ av marknadsföring som kommer underlätta för er att nå dessa mål i företaget.

När målen och hur ni ska nå målen med är tydligt i ert ramverk kan ni använda det som grundprinciper när ny marknadsföring ska skapas vilket också underlättar när ni vill ta reda på vilken typ av marknadsföring ni inte behöver.

Varför du ska undvika vissa saker i marknadsföringen

Vi vet att du som företagare eller du som marknadsförare värderar din tid mycket. Vi skriver det här inlägget för vi vet hur jobbigt det kan vara att slösa onödigt mycket tid på marknadsföringen. Läs våra tips och spara istället tid genom att undvika dessa 4 saker i din marknadsföring!

Vi har i det här inlägget valt att ge relativt generella tips för att denna artikel ska kunna hjälpa så många som möjligt att spara tid. Vi rekommenderar oavsett vilken typ av nisch eller område du har valt inom digital marknadsföring att du skapar ett ramverk som vi skrivit tidigare. 

De allra flesta företag som upplever att deras marknadsföring tar onödigt mycket tid eller är ineffektiv har oftast minst 1 av följande saker som de gör i deras marknadsföring som inte behövs. Det kanske till och med är så att ni gör flera av följande saker i er marknadsföring men inte vet om det, passa då på att läsa alla 4 och reflektera om det är ett problem i er digitala marknadsföring.

Vad du inte behöver göra inom din marknadsföring

Onödig/ineffektiv marknadsföring

Ett misstag många företag gör när de sätter igång med sin marknadsföringsstrategi är att lägga för mycket fokus kvantitet istället för kvalité.

När du lägger för mycket fokus på kvantitet kan du snabbt växa men marknadsföringen riskerar även att förtunnas och inte ge lika bra konvertering samtidigt som du också lägger ner oproportionerligt mycket tid.

Fokus på extrema detaljer

En del företag lägger däremot onödigt mycket tid på många detaljer när de vill skapa bra marknadsföring. Vi tycker att det kan vara bra att ha detaljfokus i sin marknadsföring och på så sätt skapa bättre marknadsföring.

Däremot kan fokus på många små detaljer innebära att ni inte kan producera tillräckligt mycket marknadsföring i form av inlägg, foton eller kanske videor vilket både påverkar er exponering och i vissa fall även er konvertering.

Inte uppdatera marknadsföringen

Det kan vara ett väldigt stort misstag att undvika kontinuerlig uppdatering av marknadsföringen. Era kunder och potentiella kunder glömmer bort er om ni inte kontinuerligt uppdaterar er marknadsföring men var försiktiga med använda samma innehåll för ofta då kanske de tröttnar och lämnar vilket negativt påverkar er konvertering.

Skippa planering

Vi rekommenderar alltid att du i din marknadsföring har tydliga mål men framförallt att planen är bra så att ni kan ha struktur i er marknadsföring. Dålig planering kan både negativt påverkar era resultat i längden men också tiden ni lägger på er marknadsföring i nuläget.

Ett sätt att se till att planeringen är bra är att vara objektiv och använda data i marknadsföringen. Ett bevis på detta finns i lite statistik från Google, som visar att hela 66% av ledande marknadsförare, tycker att implementation av data i kommer leda till lyckad marknadsföring.

Innehållsförteckning:

Läs fler av våra artiklar​

Vi har samlat de allra flesta av våra inlägg på vår inläggsida, klicka på knappen nedan för att snabbt komma till vår blogg och kanske läsa vidare på ett annat inlägg!

StudioVR - Reklam & Webbyrå

StudioVR - Reklam & Webbyrå

Denna artikeln är skriven av oss på StudioVR för att hjälpa ditt företag att växa. Bläddra gärna igenom fler av våra kostnadsfria artiklar eller om du vill lära dig mer kan du även boka ett kostnadsfritt visionsmöte.

Optimized by Seraphinite Accelerator
Turns on site high speed to be attractive for people and search engines.