...

Vad är webbdesign?

Innehållsförteckning:

Så vad är webbdesign egentligen?

Konsten att bygga unika hemsidor:

Vi på StudioVR tycker att det är en konst att bygga unika hemsidor anpassade till kunder och deras behov. Webbdesign inkluderar många olika områden, vilket gör det mycket lätt att göra något fel som kan ha negativ effekt på varumärket. Ett stort viktigt område inom webbdesign är det grafiska vilket leder oss in på den grafiska designen på hemsidan.

Grafisk design - Typsnitt & färger:

När det kommer det grafiska kan det vara lättare att använda mallar och teman från sitt publiceringssystem, men på många sätt behöver en bra webbdesigner kunna skapa en sida med mindre beroende av mallar för att utvecklas. 

En stor del av det grafiska kommer till att man utvecklar en fingertoppskänsla som webbdesigner där man känner av vilka färger som ska användas och vilka typsnitt som kan användas. När det kommer till typsnitt och färger handlar det ofta om rätt mängd på rätt plats, precis som att välja kläder från sin garderob.

CMS Eller Kodning?

Vad är CMS?

CMS är en engelsk term som står för Content Management System vilket på svenska översätts till webbpubliceringssystem. Nuförtiden använder många ett webbpubliceringssystem/CMS för att skapa sina hemsidor exempelvis som WordPress vilket hela 37% av alla hemsidor är byggda i.

Varför används webbpubliceringssystem

Webbpubliceringssystem kan användas för att underlätta webbdesign genom att både minimera tiden det tar att bygga en hemsida och samtidigt minimera kostnader, jämfört med en hemsida med kod som ofta kräver lite djupare kunskap som ofta behöver en intern roll i ett företaget som därmed kostar.

Men har kodade sidor dött?

Det korta svaret är absolut inte. Men en liten fördjupning i området är att kodning är extremt gynnsamt med tanke på flexibiliteten och självständigheten en hemsida kan få. Även om kostnaderna och tiden kan vara negativt vid kodning kan flexibiliteten möjliggöra vissa unika hemsidor med speciella sektioner som ofta kan vara svårt (eller omöjligt) att annars göra i ett webbpubliceringssystem.

Webbdesign knyter ihop flera olika områden:

SEO - Sökmotoroptimering

SEO eller att Sökmotoroptimering på svenska är att kunna optimera sin hemsida efter sökmotorers filter och kriterier är naturligtvis en väldigt användbart att kunna. Din hemsida behöver synas för att kunna göra en skillnad i ditt företag. Tänk att din hemsida är din fotbollsarena och din SEO strategi är hur du attraherar dina fans till arenan.

Hemsideoptimering:

En stor del av bygga en hemsida kan länkas till optimeringen. En professionell sida ska vara optimerad till dagens krav på hög hastighet och enkel men väl utbyggd mobil användarupplevelse.

Grafisk design:

Utan det grafiska blir din hemsida ganska tråkig, med proffsig grafisk design på din hemsida får dina använder enklare att använda sidan och i slutändan kan du även många fall behålla mer ögon på sidan utöver ett bra första intryck.

 

Sökannonsering:

Likt sökmotoroptimering behöver du som företagare ha en metod för att kunna få in trafik (besökare) till din webbplats. Skillnaden på sökmotoroptimering och sökannonsering är i stort att du med sökmotorannonsering istället betalar för din trafik genom exempelvis CPC – Cost per click. 

Man kan undra över varför man behöver betala för trafik (besökares klick i det här fallet), men förklaringen blir tydlig när man tittar på alternativet sökmotoroptimering (SEO) som generellt sätt tar längre tid att  ge resultat och inte är det enklaste arbetet man kan utföra. Vi rekommenderar att små som stora företag använder en mix av båda för uppnå bästa resultat men självklart ser fördelning olika ut i olika typer av verksamheter.

Optimeringsarbete:

Responsiv optimering:

En annan stor del av optimeringsarbete är att optimera sin webbdesign efter dagens mobila enheter. De allra flesta av dina besökare kommer att besöka din hemsida på sin telefon, beror på bransch kan det skilja lite grann, men i huvudregel är responsiv design/optimering en väldigt bra och nödvändig del av din webbdesign.

UX & UI:

Termerna UX & UI nämns ofta inom webbdesign, än mer när det gäller optimering. Låt oss börja med UX som står för user experiance och på svenska kan det översättas till användarupplevelse och innefattar en process eller bättre sagt ett arbete som utgår på att utveckla användarupplevelsen genom visa specifika designs eller visa värden som kan mätas genom A/B tester

Fortsätter vi på UI eller user interface som på svenska kan översättas till användargränssnittsdesign som innebär optimering utseende genom exempelvis var knappar ska vara hur och hur en specifik del ska interagera med andra delar på hemsidan. 

Läs fler av våra inlägg

Vi har samlat de allra flesta av våra inlägg på vår inläggsida, klicka på knappen nedan för att snabbt komma till vår blogg och kanske läsa vidare på ett annat inlägg!

StudioVR - Reklam & Webbyrå
StudioVR - Reklam & Webbyrå

Denna artikeln är skriven av oss på StudioVR för att hjälpa ditt företag att växa. Bläddra gärna igenom fler av våra kostnadsfria artiklar eller om du vill lära dig mer kan du även boka ett kostnadsfritt visionsmöte genom att klicka på knappen nedan:

Optimized by Seraphinite Accelerator
Turns on site high speed to be attractive for people and search engines.