...

Vad är SEA?

Innehållsförteckning:

SEM, SEO, SEA - vad betyder förkortningarna?

I denna guide djupdyker vi i SEA som vanligast sker genom Google AdsMen för att försöka förstå sig på hur betalda annonser funkar tycker vi att det är viktigt att kunna skilja på alla dessa marknadsföringsbegrepp (SEO, SEA & SEM) som ibland kan vara väldigt förvirrande.

SEO = Sökmotoroptimering

SEO är det långsiktiga och kostnadseffektiva sättet att växa men varför? SEO är grunden kostnadsfritt då du i jämförelse med sökmotorannonsering inte behöver betala någon annonskostnad. Däremot kräver bra resultat genom SEO mycket arbete och långsiktighet, vilket i sig kan kosta då ett mindre företag inte alltid har tillräckligt med resurser i form av anställda och tid för att jobba med SEO själva och anlitar därför vanligtvis en byrå för att sköta jobbet. 

Vi på StudioVR F&V  kan avlasta er men vi rekommenderar fortfarande alltid att ni lär er grunderna inom SEO, exempelvis genom att läsa dessa kostnadsfria artiklar på vår blogg innan ett samarbete.

SEA = Sökmotorannonsering

Sökmotorannonsering är och har länge varit ett effektivt för företag stora som små att växa. Det sker miljontals sökningar på världens mest kända sökmotorer bland dem finns det du förmodligen använder dagligen nämligen Google. Att skapa en annons på sökmotorer som Google kräver såklart lite träning och testning för att lyckas men självklart också en stark strategi för att sticka ut bland bruset av alla andra företag som annonserar. Här rekommenderar vi alltid att ni anlitar någon eller ett byrå som kan skapa och optimera bra annonser för att inte använda för mycket resurser.

SEM = Sökmotormarknadsföring

Både sökmotoroptimering & sökmotorannonsering är delar av det övergripande begreppet sökmotormarknadsföring. Alltså kan sökmotormarknadsföring göras organiskt genom SEO men också genom betald annonsering (SEA). Det är lätt att blanda ihop SEM och SEA, vi ser faktiskt ofta att detta sker av till och med erfarna byråer. Så oroa dig inte om du gjort detta, i denna artikeln lär du dig!

De vanligaste annonstyperna inom SEA:

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipiscing, elit urna primis parturient dictum suscipit lacinia, ullamcorper molestie habitasse sodales diam. Rhoncus congue auctor mattis massa euismod, erat felis luctus. Magna magnis eros pulvinar class sem mollis felis tellus, nisl ullamcorper curabitur habitasse tortor netus molestie.

Search ads

Sökordsannonsering

Sökordsannonsering är den allra vanligaste annonstypen som de flesta företag skapar och är ett perfekt komplement till ett bra SEO arbete. Att synas på visa sökfraser och sökord som är relevant till det ni gör kan vara extremt värdefullt för att attrahera nya kunder.

Youtube ads

Video annonsering

En annan vanlig typ av annonsering som går lite under radarn är annonser före, mellan eller efter videor på Youtube. Video annonsering är lite mer komplext än sökordannonsering då något typ högkvalitativt videomaterial också behöver skapas.

Google display ads

Display annonsering

Google shopping annonser dyker vanligtvis upp när du letar efter en produkt som du vill köpa, i exmeplet har vi sökt "byxa" och ett antal annonser har fyllts upp med det som sökordet där det finns bilder för att enkelt kunna skilja på de olika produkterna

Shopping ads e1661684858474

Google shopping annonsering

Sist men inte minst har vi Google display annonsering som oftast dyker upp när du är inne på en blogg. Annonsen visas i en ruta och ofta kan det finnas flera annonser på samma sida. De flesta undviker faktiskt att titta på annonsen och har laserfokus på innehållet på sidan men annonsen finns alltid kvar i bakgrunden och kan ändå vara effektivt.

Hur börjar man egentligen med SEA?

Sökmotorannonsering kanske låter svårt att utföra i praktiken men egentligen behöver man bara vara säker på grunderna är starka innan man börjar. Om du vill att trafik ska vägledas till din hemsida behöver du naturligtvis bygga en stark och bra hemsida innan du börjar med annonsering för bästa möjliga resultat oavsett annonstyp. 

Anledningen till varför vi tycker det är viktigt att ha en bra sida är för att inte slösa de värdefulla resurser vi får av sökmotorannonsering, resurser som det ni investerar i annonsen i sig men också de potentiella kunderna som klickar på annonsen kan ses som en värdefull resurs.

Om du vet på förhand att mycket tid finns bygga upp en strategi kan det också vara värt att nämna att samtidigt bygga en SEO – strategi. De företag som får bäst resultat tenderar att ha både SEO & SEA strategier som komplimenterar varandra väl. 

Vill du slippa arbetet och få bra annonser redan från start? Tveka då inte på att kontakta oss!

Innehållsförteckning:

Läs fler av våra artiklar​

Vi har samlat de allra flesta av våra inlägg på vår inläggsida, klicka på knappen nedan för att snabbt komma till vår blogg och kanske läsa vidare på ett annat inlägg!

StudioVR - Reklam & Webbyrå

StudioVR - Reklam & Webbyrå

Denna artikeln är skriven av oss på StudioVR för att hjälpa ditt företag att växa. Bläddra gärna igenom fler av våra kostnadsfria artiklar eller om du vill lära dig mer kan du även boka ett kostnadsfritt visionsmöte.

Optimized by Seraphinite Accelerator
Turns on site high speed to be attractive for people and search engines.