StudioVR F&V

Vi hjälper er synas genom sökmötormarknadsföring

Vad är sökmotormarknadsföring?

Sökmotormarknadsföring | SEM 

Sökmotoroptimering eller SEM (search engine marketing) är ett sätt att marknadsföra genom annonser på Google och dess tillhörigheter. Man kan även se SEM som en metod att få fler ögon på sitt företag i ett varumärkesbyggande syfte.

Dina annonser kan därmed synas på Google i sökresultaten & i appar samt på hemsidor. Men det är nämligen inte allt, utan dina annonser kan även vara synliga på Gmail och som Youtube annonser.

För att få allra bästa resultat av annonser på Google handlar det nästan alltid om att man har möjligheten att optimera sina annonser till rätt målgrupp och till rätt tidpunkt samt plats.

Fördelar med sökmotormarknadsföring

Fler kunder

Som med all marknadsföring är målet oftast att nå fler kunder eller synas till allt fler. Den unika fördel som SEM har är att varje annons driver in enorma visningar men kostar endast när ett klick sker. Detta innebär att de som väl klickat på annonsen ofta är intresserade av företaget eller erbjudandet i annonsen, vilket för er innebär att er målgrupp snabbt kan nå till er.

”50% of smartphone users are more likely to use a company or brand’s mobile site when browsing or shopping on a smartphone because they don’t want to download an app.” – Google

Ökad omsättning

Likt ovan så kan man använda SEM för att öka intäkter då era potentiella kunder hittar till er och förhoppningsvis utför ett köp. Mycket av den moderna köpprocessen beror på hur vi passivt kan påverka kundens beslut och nämligen inte hur vi aktivt kan påverka den.

Med en enkel hemsida som är konverteringsoptimerad och ”byggd för kunden” som vi brukar säga, så blir det genast mycket enklare att bli uppskattad av kunden. För er kan det även innebära att ni minimerar potentiella onödiga marknadsföringskostnader, förutsatt att er annonsering sker på ett effektivt sätt genom SEM. 

”58% of smartphone users feel more favorable toward companies whose mobile sites or apps remember who they are and their past behavior.” – Google

Ökad trovärdighet

I de allra flesta fallen spelar däremot trovärdighet en stor roll i kundens beslut och med rätt annonser vid rätt tidpunkt kan man använda det till företagets fördel. Nämligen när en kund eller potentiell kund ser er annons kan det i de allra flesta fall stärka ert varumärke då SEM oftast traditionellt används av större företag.

60% of smartphone users have contacted a business directly using the search results (e.g., “click to call” option). – Google

Hur vi kan hjälpa er med SEM

När det kommer till SEM jobbar vi primärt med att få er att synas på olika sökord. Naturligtvis kan man använda sig av SEO för att organiskt bygga upp trafik till sin hemsida och samtidigt synas högt på Google inom givet sökord. Däremot förespråkar vi en användning av både SEM och SEO för att ni fördelaktigt ska kunna nå ut till er målgrupp och attrahera potentiella nya kunder.

Vi föreslår att man använder sig av SEM för att nå ut i nya marknader med nya sökord eller helt enkelt då sökord har hög konkurrens. Man kan sedan även använda SEO för att nå ut i mindre marknader med mindre konkurrens sökord samt sökfraser där det finns större möjlighet att bygga upp trafik och i sin tur nå ut till fler potentiella kunder.

Med användning av både SEM och SEO har kommer ni helt enkelt kunna ha en slagkraftig marknadsföring på Google där ni multiplicerar er chans att synas högt ta möjligheten att få nya kunder. Om ni önskar att få hjälp med SEO kan ni snabbt och enkelt klicka nedanför.

Sökmotoroptimering | SEO