...

3 misstag att undvika i marknadsföringen

Innehållsförteckning:

Vilken typ av misstag finns det egentligen?

Det finns många saker som inte är eller kan bli perfekt. Marknadsföring tycker vi aldrig kan bli perfekt självklart kan fel och misstag uppstå när du skapar marknadsföring för ditt företag. Naturligtvis kan vanliga misstag se olika ut för olika typer av verksamheter och i många fall även beroende på vilken bransch ditt företag både jobbar mot och själva är verksamma inom.

Misstag kan också se annorlunda ut beroende på vart ett företag är i sin tillväxtsresa, ett nystartat företag har givetvis andra problem jämfört med ett väletablerat företag. Det är inte alltför ovanligt att ett företag en gång gjorde vissa vanliga misstag men inte gör det längre och numera har bättre marknadsföring och omsättning. Dessa typer av misstag försöker vi genom denna artikel givetvis att förhindra för hjälpa företag som nyligen kanske börjat marknadsföra eller funderat över det.

I denna artikel tänker vi inte gå allt för specifikt på en nisch eller bransch utan vi kommer istället titta på vanliga misstag vi ser på företag som precis börjat med sin marknadsföring eller företag som kanske är i början av sin tillväxtresa. Här kommer 3 misstag att undvika i marknadsföringen.

3 misstag att undvika i marknadsföringen:

Det finns naturligtvis väldigt många misstag ett företag kan göra i sin marknadsföring vilket i många fall leda till att företaget får sämre resultat i sin marknadsföring eller inte uppnår sina mål med marknadsföringen. I denna artikeln ska vi igenom de tre vanligaste misstagen vi ofta ser att företag gör i sin marknadsföring.

Marknadsföringen är inte professionell

Ett större misstag som vi ser ett upprepas relativt ofta av mindre företag som vill sätta igång med marknadsföringen är att marknadsföringen inte är professionell. Men vad menar ni med det? Att marknadsföringen ni skapar inte är professionell kan självklart innebära flera olika saker.

Vi tycker att marknadsföringen i sig måste vara professionell med bra kvalité på materialet i sig. Vissa hävdar att materialet måste ha ett visst språk för att vara professionellt men vi tycker att det beror på målgruppen men också plattformen. Inlägg på sociala kanaler kan se väldigt annorlunda ut, på Linkedin är inlägg ofta mer professionellt än exempelvis Instagram.

"Billig marknadsföring"

Ett annat vanligt misstag som vi ser i mycket marknadsföring från mindre företag är att priset blir allt för centralt i annonsen eller texten. Givetvis är det bra att kunna erbjuda ett lägre pris, men oftast åtminstone i ett B2B sammanhang kan marknadsföring som endast har fokus på lågt pris snabbt skrämma iväg kunden då de snabbt påminns och om marknadsföring från andra sidan, alltså marknadsföring från företag till konsument.

Vi rekommenderar att du i skapande av marknadsföringen tydliggör det som ni gör som inget annat företag gör, något unikt helt enkelt och istället använder det i marknadsföringen. Naturligtvis kan priset fortfarande vara en del av marknadsföringen men ta tiden på att skapa marknadsföring som inte bara fokuset på lågt pris.

Marknadsföringsstrategin är inte tydlig

Slutligen tar vi oss an det som vi tycker är allra viktigast då det påverkar all marknadsföring ni skapar och kan vara orsaken till att mycket fel och misstag upprepas i er marknadsföring. Naturligtvis menar vi er strategi mer specifikt er marknadsföringsstrategi.

Med en otydlig strategi blir marknadsföringen i de allra flesta fall sämre och självklart innebär det också sämre resultat men inte bara i form hur mycket er annons påverkar er omsättning men något som kanske är ännu viktigare i längden, ert varumärke påverkas negativt.

Hur undviker man dessa vanliga misstag?

Det finns självklart många olika sätt att undvika misstagen vi beskriver ovan för att alla företag hanterar misstag på olika sätt. Däremot brukar vi oftast försöka förstå varför dessa misstag sker och upprepas bland nystartade företag och företag som precis börjat med sin marknadsföring. 

Vi tror att orsaken till att dessa misstagen sker, naturligtvis är för att företaget i fråga inte fastställt en marknadsföringsstrategi eller kanske inte har/följer en tillräckligt bra strategi för företagets marknadsföring. Men oroa dig inte, vi har nämligen skrivit en artikel om hur du bygger en riktigt bra marknadsföringsstrategi. Klicka på knappen nedan för att läsa artikeln och lära dig mer om hur bland annat struktur och tydlighet kan vara till fördel när du bygger en marknadsföringsstrategi.

Innehållsförteckning:

Läs fler av våra artiklar​

Vi har samlat de allra flesta av våra inlägg på vår inläggsida, klicka på knappen nedan för att snabbt komma till vår blogg och kanske läsa vidare på ett annat inlägg!

StudioVR - Reklam & Webbyrå

StudioVR - Reklam & Webbyrå

Denna artikeln är skriven av oss på StudioVR för att hjälpa ditt företag att växa. Bläddra gärna igenom fler av våra kostnadsfria artiklar eller om du vill lära dig mer kan du även boka ett kostnadsfritt visionsmöte.

Optimized by Seraphinite Accelerator
Turns on site high speed to be attractive for people and search engines.